Δ.Τ.: Απάντηση του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα σε Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ. Τρύφωνα Αλεξιάδη για τα ταμειακά διαθέσιμα του Ελληνικού Δημοσίου

Κύριε Συνάδελφε,
Αρχικά, θέλω να σας υπενθυμίσω ότι το Υπουργείο Οικονομικών, επί Κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας, σεβόμενο τις διαδικασίες κοινοβουλευτικού ελέγχου και τις αρχές της διαφάνειας, είναι παρόν στη Βουλή και τοποθετείται, τιμώντας τον κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία, εν αντιθέσει με την πρακτική που ακολουθούσε ο ΣΥΡΙΖΑ.
Συγκεκριμένα, για το παρόν θέμα, ως Υπουργός Οικονομικών, έχω τοποθετηθεί αναλυτικά όπως δεν είχε ξαναγίνει ποτέ μέχρι τότε, καταθέτοντας στοιχεία και πίνακες, στην Ολομέλεια της Βουλής, τον Απρίλιο του 2020.
Αλλά και στην πρόσφατη συζήτηση, για τον Προϋπολογισμό, τον Δεκέμβριο του 2022.
Αντιθέτως, ο ΣΥΡΙΖΑ, κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησής του, είχε αποφύγει να δώσει απαντήσεις σε τουλάχιστον 5 δικές μου κοινοβουλευτικές ερωτήσεις για το εν λόγω ζήτημα.

Αυτό ως απάντηση στην 1η παράγραφο του κειμένου της Ερώτησής σας.

Πάμε τώρα στην ουσία, ξεκινώντας από την εικόνα των συνολικών ταμειακών διαθεσίμων του Κράτους και των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης στο τέλος του 2014.

1ον. Τα ταμειακά διαθέσιμα της Κεντρικής Διοίκησης, με βάση το Δελτίο Δημοσίου Χρέους, ήταν 2,6 δισ. ευρώ.
2ον. Τα ταμειακά διαθέσιμα των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης, με βάση τα στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδος και τον ΟΔΔΗΧ, ήταν 13,4 δισ. ευρώ.
Συνεπώς, τα συνολικά ταμειακά διαθέσιμα του Κράτους, στο τέλος του 2014, ανέρχονταν στα 16 δισ. ευρώ.
Εάν σε αυτά συνυπολογίσουμε ότι, στο τέλος του 2014, η αποτίμηση της συμμετοχής του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας στις συστημικές τράπεζες ήταν 11,6 δισ. ευρώ, τότε η συνολική «δημόσια περιουσία» που παρέλαβε ο ΣΥΡΙΖΑ ανέρχονταν περίπου στα 28 δισ. ευρώ.
Στο σημείο αυτό θα ανοίξω μία παρένθεση, πηγαίνοντας στον Αύγουστο του 2017.
Τότε, εξαιτίας της αναξιοπιστίας της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, με Υπουργική Απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, ανοίγει ειδικός λογαριασμός στην Τράπεζα της Ελλάδος, με τίτλο «Ελληνικό Δημόσιο – Λογαριασμός Δημιουργίας Αποθεματικού Προσόδων από τις αγορές Κεφαλαίου».
Ο συγκεκριμένος λογαριασμός, και μόνο, αποτελεί το λεγόμενο «μαξιλάρι ασφαλείας» και όχι τα ταμειακά διαθέσιμα της Κεντρικής Διοίκησης και των Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.
Κλείνω την παρένθεση και πηγαίνουμε στο 2019, όπου τα συνολικά ταμειακά διαθέσιμα Κράτους και Φορέων Γενικής Κυβέρνησης διαμορφώθηκαν στα 27 δισ. ευρώ τον Ιούλιο του 2019, συν τον ειδικό Λογαριασμό.
Εάν σε αυτό το ποσό προσθέσουμε την αποτίμηση της συμμετοχής του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας στις συστημικές τράπεζες που κατρακύλησε στο 1,6 δισ. ευρώ τον Ιούλιο του 2019, τότε η συνολική «δημόσια περιουσία», τον Ιούλιο του 2019, ήταν 28 δισ. ευρώ.
Δηλαδή, παραδώσατε όσα παραλάβατε!
Συν, όπως προείπα, το «μαξιλάρι ασφαλείας», το οποίο όμως δεν μπορεί να αξιοποιηθεί χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, μέσα μάλιστα από αυστηρές διαδικασίες και προϋποθέσεις.
Και πάμε και στο σήμερα.
Το συνολικό «ταμείο» ανέρχεται σε 36,5 δισ. ευρώ, έχοντας πληρωθεί ήδη το 50% των μεικτών χρηματοδοτικών αναγκών του έτους.
Συγκεκριμένα, αποπληρώθηκαν 5,5 δισ. ευρώ σε τόκους και χρεολύσια.
Το ποσό αυτό αναλύεται ως εξής:
  • 17,5 δισ. ευρώ, που είναι τα διαθέσιμα των Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, που τηρούνται σε εμπορικές τράπεζες και στην Τράπεζα της Ελλάδος.
  • 2,3 δισ. ευρώ, που είναι τα ταμειακά διαθέσιμα της Κεντρικής Διοίκησης.
  • 1 δισ. ευρώ, σε SDR από τον Δεκέμβριο του 2021.
  • Και 15,7 δισ. ευρώ, κυρίως, από την τελευταία εκταμίευση από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας προς τη χώρα μας και τα υπερ-πλεονάσματα της προηγούμενης περιόδου (9 δισ. ευρώ από δόση του Μηχανισμού, 3 δισ. ευρώ από εκδόσεις χρέους και 3,7 δισ. ευρώ από τα υπερ-πλεονάσματα).
Επαναλαμβάνω ότι το ποσό αυτό χρειάστηκε «να κρατηθεί στην άκρη» λόγω της αναξιοπιστίας της τότε Κυβέρνησης και της αδυναμίας της να δανειστεί με χαμηλό επιτόκιο από τις αγορές.
Αυτή είναι, λοιπόν, η αναλυτική εικόνα του «ταμείου» της χώρας στο τέλος του 2014, τον Ιούλιο του 2019 και σήμερα.

Όπως διαπιστώνετε, τα ταμειακά διαθέσιμα της χώρας παραμένουν σε ασφαλή επίπεδα.

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

Κύριε Συνάδελφε,

Με βάση τα στοιχεία που παρουσίασα στην πρωτολογία, καταλήγουμε σε ορισμένα χρήσιμα συμπεράσματα:

1ο. Τα ταμειακά διαθέσιμα Κράτους και Φορέων Γενικής Κυβέρνησης υπήρχαν και υπάρχουν.

Δεν τα ανακάλυψε ο ΣΥΡΙΖΑ.
Τα διαθέσιμα αυτά αυξάνονται ή μειώνονται ανάλογα με τις εκδόσεις νέου χρέους που κάνει το Κράτος – όπως είναι η πρόσφατη επιτυχής έκδοση 10ετούς ομολόγου του Ελληνικού Δημοσίου –, με την εξυπηρέτηση του χρέους, με το ύψος των Εντόκων Γραμματίων του Ελληνικού Δημοσίου, με την πρόωρη αποπληρωμή του δανείου από το ΔΝT και με τη μερική αποπληρωμή των διμερών δανείων με κράτη της ευρωζώνης (GLF).
Για παράδειγμα, αν η προηγούμενη Κυβέρνηση αποπλήρωνε το μέρος του δανείου προς το ΔΝΤ, που «δεν πρόλαβε» όπως και πολλά άλλα, κάτι που έκανε άμεσα η σημερινή Κυβέρνηση, θα χρησιμοποιούσε πόρους από αυτά τα διαθέσιμα και το ποσό που θα παρέδιδε, θα ήταν μικρότερο, κατά 2,8 δισ. ευρώ.
Και εάν μείωνε τα έντοκα γραμμάτια, όπως έγινε μετά τον Ιούλιο του 2019, θα ήταν λιγότερο κατά επιπλέον 4,0 δισ. ευρώ.

Επιλογές ωφέλιμες για τη χώρα και τους πολίτες, που έκανε η σημερινή Κυβέρνηση!

2ο. Άλλο «ειδικός λογαριασμός αποθεματικού» και άλλο ταμειακά διαθέσιμα της Κεντρικής Διοίκησης και των Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.

Όλα μαζί αυτά τα ποσά συνθέτουν το συνολικό «ταμείο» της χώρας.

Η διαφορά, όμως, αυτών είναι ότι η χρήση του «ειδικού λογαριασμού» γίνεται μόνο με αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις, που επιβλήθηκαν επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

3ο. Τα ταμειακά διαθέσιμα του Ελληνικού Δημοσίου διατηρήθηκαν σταθερά, σε υψηλά επίπεδα, καθ’ όλη τη διάρκεια των τελευταίων 3,5 ετών.

Και διατηρήθηκαν σε αυτό το επίπεδο παρότι σε όλο αυτό το διάστημα καλύψαμε όχι μόνο το σύνολο των αρχικά προϋπολογισμένων ετήσιων τακτικών δαπανών και δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, αλλά και τις έκτακτες δαπάνες που προέκυψαν για την αντιμετώπιση των αλλεπάλληλων κρίσεων.
Δαπάνες άνω των 50 δισ. ευρώ!
Αυτό οφείλεται, κατά κύριο λόγο, στη διορατική και μεθοδική εκδοτική πολιτική της Κυβέρνησης, μέσω του ΟΔΔΗΧ, που έχει ως αποτέλεσμα τη σταθερή και με χαμηλό κόστος παρουσία της χώρας μας στις διεθνείς αγορές.
Έχουμε καταφέρει, χάρη στην εφαρμογή συνετής δημοσιονομικής πολιτικής και στην προώθηση μεταρρυθμίσεων, να ενισχύσουμε το κύρος και την αξιοπιστία της χώρας, αντλώντας συνολικά ποσά ύψους 51,5 δισ. ευρώ από τις διεθνείς κεφαλαιαγορές και χρηματαγορές (41 δισ. ευρώ από εκδόσεις και επανεκδόσεις ομολόγων).
Αυτή είναι η εμπιστοσύνη που κέρδισε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας!
Επιπρόσθετα των ανωτέρω, τα ταμειακά διαθέσιμα ενισχύθηκαν με συνολικό ποσό 18,8 δισ. ευρώ, από διάφορες άλλες υπερεθνικές πηγές χρηματοδότησης.
Πηγές όπως είναι τα 2,7 δισ. ευρώ από τα ANFAs και SMPs, (με την 8η και τελευταία δόση, η οποία – σημειωτέον – εκκρεμούσε από το 1ο εξάμηνο του 2019, να αποδεσμεύεται πρόσφατα), με τα 11,1 δισ. ευρώ από τις δόσεις και την προχρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με τα 2,2 δισ. ευρώ από διμερή δάνεια με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και πόρους από το πρόγραμμα SURE.

Συνεπώς, η σημερινή Κυβέρνηση δημιούργησε και διατηρεί ασφαλή ταμειακά διαθέσιμα, όχι μέσα από τα υπερ-πλεονάσματα, εξαιτίας της υπερ-φορολόγησης της μεσαίας τάξης, αλλά μέσα από την αξιοποίηση πόρων, από τις αγορές και τα ευρωπαϊκά σχήματα, με εξαιρετικά ευνοϊκούς για τους πολίτες όρους.

Δελτίο Τύπου

Scroll to Top
Μετάβαση στο περιεχόμενο